A motoros naplója

Város, közlekedés, élet, miegymás

Pillanatképek Pozsony tömegközlekedéséről

Természetesen ha már Pozsonyban jártunk, nem hagyhattuk ki, hogy kipróbáljuk a tömegközlekedést, erre az ebéd utáni jóllakottság remek alkalomnak tűnt :) A cím nem véletlen: mivel csak a kíváncsiság kedvéért pattantunk fel pár villamosra, így mély benyomásokat nem szereztünk, összetett elemzésre ne is számítson senki.

A szolgáltatásért a helyi közlekedési vállalat, a Dopravný podnik Bratislava a felelős: 70 autóbuszvonal mellett 9 villamos és 14 trolibuszvonalat üzemeltet. Ehhez 210 villamos, 173 trolibusz és 514 autóbusz áll a rendelkezésére. A vonaljegyek idő- és zónaalapúak: különböző ideig érvényesek, és egyfajta időkorláthoz általában kétféle zónakorlát jár (például 60 perces jegyből van 3, illetve 4 zónára érvényes is). A vásárlási lehetőségek eléggé felemásak: egyfelől rengeteg helyen vannak egyszerű automaták, melyek csak pár jegyfajtát adnak ki, csupán érmét fogadnak el, cserébe egyszerűek mint a faék és ránézésre az atomtámadást is túlélnék. Másfelől viszont a jegyeladási pontok és modernebb, multifunkciós automaták listája finoman szólva is rövidke...

dscf3405.JPG

A képnézegetést kezdjük a trolikkal, mert ezzel a fotóval be is fejezzük a rájuk eső részt :) A 6011-es Skoda 30Tr kanyarodik épp a vár sarkánál. A típus tulajdonképpen a SOR NB 12-es autóbusz troliverziója; az állomány nagy részét ezek és csuklós társaik alkotják.

dscf3475.JPG

Folytassuk buszokkal, bár róluk se lesz sokkal több szó, lévén őket is csak láttuk, itt éppen a Szlovák Nemzeti Felkelés hídjáról lehajtva. Ikarusok már nincsenek a városban: az utolsó 435-ösöket tavaly vonták ki a forgalomból. A képen látható NB 18-as csuklós egyi példánya (szóló társával együtt) egyébként Budapesten is vendégszerepelt 2012 decemberében.

dscf3438.JPG

Mint ahogy ebből a két képből is sejhetető, a flotta gerincét a SOR gyártmányai adják. A képen egy BN 10.5 látható a várból fotózva, és két dolgot érdemes rajta megfigyelni: egyrészt hogy volt olyan ember, aki hitt abban, hogy a megtört tető- és ablakvonal nem fog úgy kinézni a valóságban mint egy photosop-baleset, másrészt pedig a hátulra szerelt kerékpártartót.

dscf3532vagott.png

Nem kifejezetten tömegközlekedés, de busz: a belvárosban keresztül-kasul ezek a városnéző buszok jártak. Műszaki adatot nem találtam róluk, mindenesetre egészen jópofák voltak, és kétségkívül jól illeszkedtek a környezetbe.

dscf3499.JPG

Térjünk át a villamosokra: a városban egy közel negyven kilométeres, méteres nyomtávú villamoshálózat üzemel (voltak tervek a normál nyomtávra történő átállásra, de ezidáig nem lett belőle semmi), ezen kilenc viszonylat közlekedik. Itt éppen egy csatolt Tatra T6A5-ös szerelvény érkezik Kapucínska megállóba. A formavilág ismerős lehet Budapestről, de a legközelebbi rokonaik Szegeden közlekednek (igaz azok harminc centivel keskenyebbek).

dscf3500.JPG

Az előbb látott villamos beltere. Puritán, ugyanakkor hangos és vizuális utastájékoztatás van, és a jegykezelők sem a mi múzeumból szökött piros lyukasztóink...

dscf3504.JPG

Azért tegyük hozzá rögtön, hogy Pozsonyban ugyanúgy csak emberek élnek: a külvárosi(bb) megállók itt is hasonlóan lelakottan néznek ki, mint itthon. Az is igaz, hogy errefelé sincs kolbászból a remiz kerítése: a főpályaudvarhoz vezető szárnyvonal évekig nem üzemelt a rossz pályaállapotok miatt, de a vár alatti alagút is volt lezárva a forgalom elől repedések miatt.

dscf3506.JPG

Szerencsére azért van fény az alagút végén (átvitt értelemben is :) ), az utóbbi években 60 alacsonypadlós villamost vettek a Skodától: harminc 29T-t (a képen), és ugyancsak harminc 30T-t, ami előbbi kétirányú verziója. A csehek korábbi típusai finoman szólva sem voltak sikeresek, így kíváncsian vártam a vele való utazást. Nos, ugyan negyed óra alapján nem lehet mélyreható elemzést mondani, de nekem elnyerte a tetszésemet, teljesen komfortosnak érződtek. Az majd hosszútávon derül ki, hogy nem-e járnak velük úgy, mint Prágában a korai Skodákkal, ahol a pár éves alacsonypadlósok fele üzemképtelenül állt a kocsiszínekben...

dscf3511.JPG

A villamosról a Kamenné namestie-nél szálltunk le, ahol teljesen véletlenül sikerült belefutni a kocsiszínből kiálló nosztalgiaszerelvénybe, természetesen a lehető legrosszabb helyen fotózás szempontjából. A 18-as pályaszámú motorkocsit 1937-ben építette a helyi közlekedési vállalat, az általa vontatott 135-ös pályaszámú pótkocsit pedig 1954-ben, az SGP licensze (tervei ?) alapján.

dscf3577.JPG

Ő itt a harmadik üzemelő típus a négyből: a 7109-es pályaszámú Tatra K2S még 1976-ban hagyományos K2-esként kezdte pályafutását, és 2000-ben esett át egy modernizáláson. Nem mindegyikőjükre igaz ez: van olyan társa, ami 2007-ben épült újonnan - bár cseh/szlovák területeken a Tatrák modernizálása során is sokszor maximum a pályaszám marad eredeti és egy másik jármű épül a régi helyett. Utazni velük se sikerült, az elvileg szintén közlekedő T3-asokból pedig nem láttuk egyet se a nap során.

dscf3556.JPG

Skoda 30T, a korábban látott 29T kétirányú verziója a Námesti SNP közelében. Pozsony villamosai alapvetően egyirányúak és egyoldali ajtósak, kivéve a fentebbi típust. Ez egyfelől praktikus, hiszen bárhol vissza tud fogni ahol váltó van, ami tereléseknél, üzemzavaroknál jól jön...

dscf3594.JPG

...másfelől pedig szükséges is az új ligetfalui vonal miatt. Az Öreg híd, ahogy már említettem, sokáig egyetlen dunai átkelője volt Pozsonynak, ám egyre romló állapota miatt előbb az autóforgalmat száműzték róla, majd teljesen lezárták. 2010 és 2016 között nem csupán felújították, lényegében egy teljesen új híd épült: nem csak a régi szerkezetet bontották el, de még a pillérek sem maradtak eredetiek. Ami az érdekes benne, hogy a közúti forgalom ezután sem tért vissza rá: a gyalogosok és kerékpárosok mellett ugyanis csak a villamosforgalmat szolgálja.

dscf3600vagott.png

2016-os megnyitásával megtört a gumikerekűek pozsonyligetfalui egyeduralma: ezidáig ugyanis csakis autóbuszokkal szolgálták ki a százezres lakótelepet. Persze tervek voltak: "természetesen" Pozsonyba is terveztek metrót, ennek egyik vonala pedig Pozsonyligetfaluba tartott volna. Az építkezés a nyolcvanas évek második felében el is kezdődött, ám 1989-ben leállt. A tervek a fiókba kerültek, az elkészült műtárgyak szép csendben pusztulnak, a városrésznek pedig maradtak a buszok. Egyelőre a villamosnak sincs hatalmas szerepe, csupán egy hárommegállós szakasza van a Dunán túl, igaz tervezik a további meghosszabbítását. Vannak ennél ambíciózusabb tervek is: éles szeműek észrevehetnek két rozsdásodó sínpárt is a képen. A hídon kiépültek normál nyomtávú vágányok is, az elképzelések szerint ugyanis metró helyett valamiféle tram-train épülne ki. Meglátjuk, ebből lesz-e valami vagy a metró sorsára jut...

A bejegyzés trackback címe:

https://amotorosnaploja.blog.hu/api/trackback/id/tr7712723764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A motoros naplója

Szubjektív benyomások a világról, rendszertelen időközönként, néhány elütéssel fűszerezve.

Címkék

busz (1) kilátó (1) kirándulás (1) palota (1) panoráma (1) pozsony (2) troli (1) ufo (1) vár (1) villamos (1) Címkefelhő

Friss topikok

süti beállítások módosítása